Balsam för själen

Vissa minnen från barndomen vill man bara förtränga. De är så starka att det gör ont i bröstet när man blir påmind.
I går blossade några av dessa tragiska minnen upp till ytan. När jag var liten förstod jag inte riktigt skillnaden mellan schampo och balsam. Jag märkte dock att håret blev skönt mjukt och glansigt av balsam. Därför var valet av hårprodukt lätt. Balsam var härligt.

En dag var balsamet slut och jag sa till mamma att jag inte kunde duscha utan.
- Du behöver ju inte balsam varje gång du duschar, sa mamma.
- Men håret blir ju så lent och schampo svider i ögonen, stod jag på mig.
- Men du använder väl schampo när du tvättar håret?
- Nej.
- Men lilla gubben...(här började mamma skratta och jag förstod inte varför.)
Efteråt blev jag införstådd med att balsam inte har någon renande effekt på vare sig kropp eller hår. Men mitt hår var i alla fall ovanligt mjukt för en åttaårings.

I går skulle jag spela innebandy med jobbet. Vi har två flaskor hemma i duschen. En grön och en rosa av samma märke. Vilken idiot som helst förstår ju att grönt är manligare än rosa. Och shampo är manligare än balsam. Därför tog jag av självklarhet med den gröna flaskan till träningen.

När jag kom hem på kvällen klagade frugan på att mitt hår såg fettigt ut. Jag fattade ingenting och tyckte tvärtom att det kändes mjukt och låg rätt.
- Och varför tog du med dig balsamet imorse?
- Gjorde jag?

Jag hade självklart tvättat mig med balsam utan att tänka på det och alla gamla skuld- och äckelkänslor svallade över mig och jag blev återigen åtta år gammal. Nu tänker jag skriva in till företagat som häller schampo i rosa flaskor och balsam i gröna. Vilken efterbliven produktanalytiker som helst måste väl fatta att schampo hör hemma i den mer manliga flaskan?! Det är banne mig vilseledande för konsumenten. Jag har blivit förödmjukad och vill ha upprättelse. Ingenting kan helt tvätta bort den skam och smärta de gamla minnena innebär. Men ett litet skadestånd räcker en bit på vägen. En schampoflaska (ej rosa) är det minsta de kan bjuda på.



Kommentarer
Postat av: Optikern

Det är inte så att det är ett "tjejschampoo" och "tjejbalsam" med lite doft som passar mer till den feminina sidan av populationen. Därav spelar inte färgvalet någon roll. Men vad vet jag? Du har ju tjejdeo o andra sidan så du är väl den där mellanvarianten av populationen som kan misstas för både och...

2009-01-08 @ 12:39:27
Postat av: dybban

Pyttsan heller! Det är inget tjejschampo. Och min deo är unisex och mycket duglig.

2009-01-08 @ 12:52:12
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: Annika

Nu bor du förstås i Jönköping...undrar om jag minns rätt

Ni kanske inte har sååå kallt??!!

Men balsam är inte att förakta på "vinter-elektriska" hår!!

Om de mot förmodan skickar dig felaktigt innehåll som kompensation för alla smärtsamma minnen så skicka flaskan till Norrland!!

Jag tar storstilat hand om den!! :-)

2009-01-08 @ 13:08:08
URL: http://acka.bloggagratis.se
Postat av: Annika

Jag förutsätter att du anlitar Leif Silbersky (om han nu inte är alltför upptagen med Åke Svanstedt) eller liknande toppadvokat för att hjälpa dig med detta ärende!!??



Jag lägger mig ned och drömmer vidare om det balsam som snyggt förpackat så småningom kommer till Västernorrland. ;-)



För att du skall inse vidden av mitt balsambehov länkar jag till ett tidigare blogginlägg från undertecknad



http://acka.bloggagratis.se/2009/01/04/1251676-forbannade-kyla/



Du kan hoppa över sagan om ismonstret som figurerar i inlägget och läsa på slutet där jag påtalar problemet med mitt hår.



Annika - Alltid lika kortfattad. ;-)

2009-01-08 @ 15:05:17
URL: http://acka.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0