Dålig karaktär

När jag precis hade börjat spela poker för cirka 3 år sedan kunde jag sitta och vänta på bra händer i timmar. Det var lite av mitt signum. Vänta, vänta, vänta, få KK, dubbla, vänta, vänta, vänta, få AK, all in, vinna blinds, vänta vänta vänta, AA, dubbla.

Jag var verkligen ingen vidare pokerspelare med hade en sjuhelsikkes karaktär. Jag spelade bara nöthänder och slängde alla små guldklimpar som 78s, 910s QJ, ja till och med AJ fick ofta stryka på foten. Eftersom jag bara spelade turneringar och Sit & Goes blev resultatet faktiskt väldigt bra. Att ha tålamod räcker långt i de flesta nätturneringar med hyfsat låga insatser.

Sen dess har det givetvis runnit mycket vatten under broarna. I dag spelar jag mer kreativt. Jag skulle nog till och med se mig själv som fiskig i vissa sammanhang. På cashgames är detta givetvis en fördel, men när det kommer till turrar undrar jag om jag inte borde ta ett steg tillbaka till de gamla goda tiderna när man kunde sitta i timmar och bara vänta.

Nästan som när farsan jagar bäver i de värmländska skogarna. Vänta, vänta, äta smörgås, vänta, vänta, vänta, en bäver! skjut!

De senaste veckorna har jag nämligen tappat all karaktär. Helt plötsligt känns KJs som en nöthand att gå hela vägen med och jag göra alldeles för många riktigt dåliga hjältesyner. Resultatet har blivit ett katastrofalt turneringsfacit. Sanningen att säga var jag nog en bättre turneringsspelare för ett år sedan. Dock är jag nog bättre live nu.

Men jag vet att jag är i gott sällskap. Fick tips om William Thorssons statistik på pokerstars. (Nick: William) På 885 Sit & Goes är han 51 000 dollar back. När man har börjat vinna, vill man väl bara ha mer och mer snabbare och snabbare och tappar tålamodet. Pengarna ska komma nu!

Så nu får jag så snällt ta mig i kragen och skapa lite karaktär igen. Det kan man ju ha nytta av i andra sammanhang också...

Kommentarer
Postat av: Joppe

Jag känner mig i det där. Det är precis som att läsa om sig själv. När du har vunnit stadigt en längre tid drabbas man av övermod. Du lägger ALDRIG en draghand osv. Detta är anledningen till att jag haft ett fruktansvärt halvår bakom mig. Det gäller att finna balansen, vilket är lättare sagt än gjort.



Btw, bra jobbat föregående år!

2009-02-05 @ 00:42:32
URL: http://joppecs.sprayblog.se
Postat av: dybban

Precis, övermod och en klar överskattning av sina egna talanger.



Jag tror även att sämre turneringsfacit kan bero på allt mer cashgamespel. Det är lite som alpint du vet. Om man är bra på slalom så är man ofta inte så bra på störtlopp. Det är få alpina stjärnor som är lyckas i alla grenar. Och jag tror att det kan vara likadant i poker.



Angående resultatet för 2008 får man ju vara nöjd. Men ärligt talat är jag lika förvånad varje månad det går plus och förväntar mig att det ska vända snart.

2009-02-05 @ 09:05:34
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: Optikern

Du är så jädra grym på att läsa spelet så jag tror inte du kommer torska så pass mycket så att det blir minus.

Fan va det 51K back, jag skrev väl 25 eller nåt till dej?

2009-02-05 @ 11:22:30
Postat av: dybban

Näej, 51k var det. Enligt grafen låg han dessutom typ 50k plus efter ett hundratal spelade. Så egentligen har han ju backat 100 000 dollar =) Det är rätt dåligt faktiskt.



Dybban & Don lär aldrig hamna så mycket back, även om vi försöker.

2009-02-05 @ 11:38:48
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: Joppe

Problemet jag har haft är snarare att gå från löst turneringsspel, där kör jag mer eller mindre "allt eller inget"-strategin. Du måste ju bygga upp snabbt för att vara konkurrenskraftig i längden. När jag sedan lirar CG tenderar jag att spela alltför löst. Det förvaret jag hade i CG tidigare är som helt bortblåst. Det funkar ju i en turnering att bara anfalla och anfalla mer än vad det gör i CG.

2009-02-06 @ 21:56:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0