Dagens artikel

På begäran från regeringen i Oxford kommer här den del av artikeln som handlar om Optikern. SmT har ju för tillfället ingen fungerande nättidningen...


Johan Fredriksson lever just nu rockstjärnelivet i Göteborg.
Johan Fredriksson lever just nu rockstjärnelivet i Göteborg.

"Det var skönt att komma i från stan"

BB, pallade äpplen, den första kyssen, studenten och lumpen. Man behöver inte vara gammal för att bli nostalgisk. Minnena från hemstaden Eksjö kommer Johan Fredriksson, 26 år, aldrig glömma. Men att stanna i den lilla trästaden var aldrig aktuellt. 20 år gammal tog han sitt pick och pack och flyttade till Stockholm för att plugga till optiker.
–Det var rätt skönt att komma i från den lilla staden. Jag kände nog att jag hade gjort mitt där och ville uppleva något nytt.
Och att flytta hemifrån var för Johan ett lyckat drag. Han träffade snabbt nya kompisar och etablerade ett annat, lite festligare, liv.
–Då var man ju yngre och var ute en del i svängen. Det blev ju en viss skillnad mot att varje helg besöka Eksjö Stadshotell och lyssna på samma gamla dicsolåtar, minns Johan med ett leende.
–Nu är man kanske inte ute och festar lika mycket längre men det är ju ändå skönt att ha lite större utbud, speciellt när det gäller musik och konserter, fortsätter han.

Efter tre års studier på högskolan hade han lärt sig vad som behövdes om ögon, bågar och glas och fick sin optikerexamen. Då var det dags för nästa flytt, och en ny kust.
–Ett par kompisar var på väg att flytta till Göteborg. Så vi slog våra säckar ihop och stack.
I Göteborg var även jobbmöjligheterna bättre och Johan hade snart fast anställning. I dag har han jobbat som optiker i tre år. Nu huserar han i en av Göteborgs mest fascionabla glasögonbutiker. Och han trivs som fisken i vattnet.
–Ja, nu skulle jag nog inte ens byta mitt liv mot en enkel refräng om kärlek, skrattar optiker Fredriksson.

Johan medger ändå att han kan tycka det är skönt att komma hem i bland och träffa familjen och gamla kompisar.
–Under julhelgen brukar ju alla komma hem. Då samlas ”det gamla gänget” och spelar Risk. Det är en av årets höjdpunkter.
Ändå är han rätt säker på att han aldrig komma flytta ”hem” igen.
–Jag har allt jag behöver i Göteborg nu. Bra jobb, bra lägenhet och nära till allt, förklarar Johan.
Han erkänner att han skulle kunna tänka sig att uppfosta barn i storstan, om han fick tag i en större lägenhet. Vi får väl se om optiker Fredriksson junior i framtiden får möjlighet att se pappas gamla gata. För det finns väl inga äpplen att palla i Göteborg?

@byline:Simon Lindell
@bylinepost:[email protected] 0381-132 00

Fakta:
Namn:Johan Fredriksson
Ålder:26 år
Bor:Göteborg
Status:Flickvännen Hanna
Yrke:Optiker
Intressen:Glasögon, poker och musik
Lyssnar på: Eldkvarn, Tiger Lou, the Smiths och mycket annat.
Ser på TV: Mycket lustiga serier som jag inte kan slita mig från.

Fotnot: Det kanske ska tilläggas att det inte är denna bild som figurerar i tidningen. =)

Kommentarer
Postat av: Minna

nämen, bilden var ju det bästa =)

2008-12-05 @ 10:16:25
URL: http://unbellodia.blogg.se/
Postat av: Minna

glöm inte att ta med tidningen hem i dag..

2008-12-05 @ 10:17:20
URL: http://unbellodia.blogg.se/
Postat av: dybban

Jag vet, bilden är grym. Men chefredaktören tyckte bestämt att jag skulle ta den när Optikern står och ser "häftig" ut med hela Avenyyyyn i bakgrunden.



På den här bloggen bestämmer dock dybban själv vilka bilder som ska publiceras.

2008-12-05 @ 10:21:53
URL: http://dybban.blogg.se/
Postat av: jennie

håller med, artikeln blir om möjligt ännu bättre med den bilden!

2008-12-05 @ 10:56:59
URL: http://jennieskriver.webblogg.se/
Postat av: Optiker

The one and only...

2008-12-05 @ 14:45:38
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: Optikern

Växeln på Smålandstidningen gick varm igår när alla skrikande småflickor ivlle ha Optikerns nummer. Det är jag o Johan Palm som får dom helt galna!

2008-12-06 @ 12:29:11
URL: http://optikern.blogg.se/
Postat av: Minna

Vad hände med bloggandet?

2008-12-08 @ 19:44:12
URL: http://unbellodia.blogg.se/
Postat av: hanna

bra där! det tackar vi för!

2008-12-09 @ 02:33:40
Postat av: dybban

Ja, haha. Det är tur att jag brukar klicka in "Out of office" på fredagar. För växeln hade lämnat en massa meddelanden. Jag har ju dock som princip att aldrig lämna ut mina klienters nummer. Men jag kanske ska göra ett undantag för optikern?

2008-12-09 @ 10:33:11
URL: http://dybban.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0